ПІДХІД ДО ВЕРИФІКАЦІЇ МОДЕЛІ ЦІЛЬОВОЇ АУДИТОРІЇ ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
DOI:
https://doi.org/10.46972/2076-1546.2020.19.02Анотація
Ефективне планування психологічних операцій не можливе без використання інформаційних технологій, таких як засоби моделювання, що забезпечують точність спланованих операцій та передбачення їх результатів. Cучасні технології полегшують сприйняття інформації завдяки візуалізації. Будь-яку інформацію, особливо ту, що стосується соціальних мереж, аналітикам легше обробляти, якщо вона подана в схематичному вигляді. Наприклад, цільова аудиторія психологічного впливу в соціальних мережах може бути описана графом. У статті вирішується актуальне завдання верифікації моделі цільової аудиторії психологічного впливу в соціальних мережах, яка ґрунтується на поєднанні критеріїв когнітивності топологічної структури. Для верифікації математичних розрахунків використано класичні методи верифікації математичних моделей. За основу критерію когнітивності прийнято візуалізацію даних. У статті наведено метод візуалізації графа, який задає математичну модель цільової аудиторії. Наочне подання графа не лише сприяє кращому засвоєнню, а й пришвидшує аналіз зібраної інформації стосовно цільової аудиторії за рахунок автоматизації. Дані, отримані в ході прогону моделі, порівнюються з реальними, тим самим підтверджується відповідність поведінки моделі дійсним явищам. Перевірка достовірності реалізації моделі за допомогою програмного забезпечення проводилася шляхом її трасування. Адекватність моделі ґрунтується на можливості аналізу цільової аудиторії користувачем за характеристиками окремих акторів, що дають можливість визначити їх роль та проаналізувати структуру цільової аудиторії загалом. В основі вибору характеристик цільової аудиторії лежить теорія аналізу соціальних мереж. Для оцінювання адекватності моделі обрано такі дві характеристики цільової аудиторії, як: центральність із посередництва та центральність за власним вектором. Результати розрахунків отримано за допомогою програмного додатка Gephi. Як вхідні дані для перевірки адекватності моделі використовувалися дані із соціальної мережі “ВКонтакте”.
Посилання
Bikkulov, A. S., & Chugunov, A. V. (2013). Setevoi podkhod v sotsial'noi informatike: modelirovanie sotsial'no-ekonomicheskikh protsessov i issledovaniia v sotsial'nykh setiakh [A network approach in social informatics: modeling socio-economic processes and research in social networks]. Moscow [in Russian].
Abramova, N. A. (2002). O formirovanii interfeisnykh poniatii komp'iuternykh tekhnologii i psikhologicheskoi korrektnosti [On the formation of interface concepts of computer technology
and psychological correctness]. In Trudy 2-i mezhdunar. konf. “Kognitivnyi analiz i upravlenie razvitiem situatsii” [Proceedings of the 2nd international. conf. “Cognitive Analysisand managing the development of situations”]. Moscow, 2002. (Vol. 2, pp. 26–35). Moscow: IPU RAN [in Russian].
Abramova, N. A., & Kovriga, S. V. (2008). Nekotorye kriterii dostovernosti modelei na osnove kognitivnykh kart [Some Criteria for the Reliability of Models Based on Cognitive Maps]. Sistemnyi analiz [System Analysis], 6, 23–33. Moscow [in Russian].
Dykhnenko, L. M., Kabanenko, I. V., & Kuz'min, I. V. (1981). Osnovy modelirovaniia slozhnykh sistem [Fundamentals of Complex System Modeling]. Kyiv [in Russian].
Lebedev, A. N. (1989). Modelirovanie v nauchno-tekhnicheskikh issledovaniiakh [Simulation in scientific and technical research]. Moscow [in Russian].
Kublanov, M. S. (2013). Part 1. Metodologiia i metody razrabotki matematicheskikh modelei mekhanicheskikh sistem i protsessov [Methodology and methods for the development of mathematical models of mechanical systems and processes]. In Matematicheskoe modelirovanie [Math modeling]. (4th ed.). Moscow [in Russian].
Kublanov, M. S. (2009). Ob adekvatnosti matematicheskikh modelei i zadache identifikatsii [On the adequacy of mathematical models and the identification problem]. Nauchnyi vestnik MGTU GA. Seriia “Aeromekhanika i prochnost'” [Scientific Bulletin of MSTU GA. Aeromechanics and Strength Series], 138, 101–106 [in Russian].
Kublanov, M. S. (2015). Proverka adekvatnosti matematicheskikh modelei [Checking the adequacy of mathematical models]. Nauchnyi vestnik MGTU GA [Scientific Bulletin of MSTU GA], 211, 98–100 [in Russian].
Savchuk, V. S. (2018). Graphic Model of The Target Audience of Psychological Influence in Social Networks. Information & Security: Hybrid Warfare Challenges and Responses: Lessons from Ukraine, Vol. 41, 28–36. Sofia.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.