АВТОМАТИЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ СТВОРЕННЯ МАТЕРІАЛІВ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ

Автор(и)

  • Юрій Іванович Міхєєв Житомирський військовий інститут імені С. П. Корольова, Ukraine
  • Оксана Володимирівна Критенко Житомирський військовий інститут імені С. П. Корольова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.46972/2076-1546.2019.16.16

Ключові слова:

інформаційно-психологічний вплив, цільова аудиторія, психологічна операція (акція), алгоритм, інформаційна загроза.

Анотація

У статті розглянуто процес створення матеріалів інформаційно-психологічного впливу. Наведено характеристики, які необхідно враховувати під час розроблення таких матеріалів. Запропоновано також алгоритм аналізу цільової аудиторії, що є основним об’єктом для реалізації підтримувальної цілі психологічної операції (акції). Даний алгоритм передбачає послідовне виконання таких етапів: визначення та уточнення характеристик цільової аудиторії; розрахунок її ефективності; виявлення причин та наслідків її наявної поведінки; опис вразливостей; визначення сприйнятливості; розроблення аргументів та рекомендацій для психологічної операції (акції); уточнення первинних критеріїв оцінювання цільової аудиторії тощо. Наведено структурну схему алгоритму автоматизації процесу створення матеріалів інформаційно-психологічного впливу. Згідно з ним розроблено спеціалізоване програмне забезпечення, що передбачає покрокове заповнення відповідних пунктів програми з урахуванням методології, яку використовують у підрозділах психологічних операцій (акцій) Збройних сил НАТО. Слід зауважити, що результатом роботи спеціалізованого програмного забезпечення є концепт створення друкованого продукту інформаційно-психологічного впливу. Крім того, на етапі оформлення дизайну друкованої продукції інформаційно-психологічного впливу використовується база даних, у якій знаходяться як приклади вже готові матеріали та довідкова інформація. Наповнення бази даних відбувається за двома групами критеріїв: перша характеризує психологічну (маніпулятивну) складову матеріалу інформаційно-психологічного впливу, друга – правила його оформлення з погляду сприйняття (привернення уваги) цільової аудиторії.

Біографії авторів

Юрій Іванович Міхєєв, Житомирський військовий інститут імені С. П. Корольова

Y. I. Mikhieiev

Оксана Володимирівна Критенко, Житомирський військовий інститут імені С. П. Корольова

O. V. Krуtenko

Посилання

Petryk, V. M. et al. (2016). Informatsiina bezpeka derzhavy [Information security of the state]. Ostroukhov, V. V. (Ed.). Kyiv: DNU "Knyzhkova palata Ukrainy" [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Tymchasovoi nastanovy z psykholohichnykh operatsii: nakaz Heneralnoho shtabu Zbroinykh Syl Ukrainy vid 13.12.2016 № 012 [On approval of the Provisional Instruction on Psychological Operations: Order of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine from 01.12.2016 No. 012]. Inv. 1682 t [in Ukrainian].

FM 3-05.301 Psychological Operations Process Tactics, Techniques and Procedures. (2016). Retrieved from https://info.publicintelligence.net/USArmy-PsyOpsTactics.pdf

Psikhologicheskie osnovy vozdeistviia reklamy [The psychological basis of exposure to advertising]. (n.d.). Retrieved from http://center-uf.ru/data/Marketologu/Psihologicheskie-osnovy-vozdeistviya-reklamy.php [in Russian].

Bezlatnyi, D. V. (2011). Psikhologiia v reklame: iskusstvo manipuliatsii obshchestvennym soznaniem [Psychology in advertising: the art of manipulating public consciousness]. Moscow: OOO "Vash poligraficheskii partner" [in Russian].

Frolov, S. S. (2001). Sotsiologiia organizatsii [Sociology of organizations]. Moscow: Gardariki [in Russian].

Kuper, Dzh., Geron, T., Kh’iuard, U. (2016). Prikladnoi analiz povedeniia [Applied Behavior Analysis]. Moscow: Praktika [in Russian].

Bazovye printsipy raboty s tselevoi auditoriei [Basic principles of working with the target audience]. (n.d.). Retrieved from http://powerbranding.ru/potrebitel/celevaya-auditoriya [in Russian].

Dotsenko, E. (1997). Psikhologiia manipuliatsii: fenomeny, mekhanizmy i zashchita [The Psychology of Manipulation: Phenomena, Mechanisms, and Defense]. Moscow: CheRo, izd-vo MGU [in Russian].

Kara-Murza, S. G. (2005). Manipuliatsiia soznaniem [Consciousness manipulation]. Moscow: Izd-vo “Eksmo” [in Russian].

Robert B. Chaldyni. (2016). Psykholohiia vplyvu [Psychology of influence]. (M. Skorobohatov, Trans.). Kharkiv: Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-14

Як цитувати

Міхєєв, Ю. І., & Критенко, О. В. (2019). АВТОМАТИЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ СТВОРЕННЯ МАТЕРІАЛІВ ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ. ПРОБЛЕМИ СТВОРЕННЯ, ВИПРОБУВАННЯ, ЗАСТОСУВАННЯ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ СКЛАДНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ, (16), 165–173. https://doi.org/10.46972/2076-1546.2019.16.16